Ministerul Transporturilor propune un nou proiect legislativ prin care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice, vechea rovienietă urmând să se aplice începând cu anul 2026 doar pentru autoturismele mai ușoare de 3.5 tone. Dacă această schimbare va fi implementată, șoferii vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii pe care o conduc, de clasa de poluare a acesteia și de durata de folosință a drumurilor publice.
Noul sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere propus de Ministerul Transporturilor se află în dezbatere publică până pe 23 mai. Potrivit Avocatnet, proiectul de lege urmărește să transpună în legislație obligațiile pe care țara noastră și le-a asumat prin PNRR la capitolul transport sustenabil.
La ora actuală, toate autoturismele care circulă pe drumurile publice din țara noastră sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului. Dacă această modificare va fi adoptată, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3.5 tone.
Valoarea rovinietei urmează să fie stabilită însă și în funcție de alte criterii. La acest moment, calculcul este făcut doar în funcție de categoria vehiculului. Potrivit proiectului de lege, valoarea rovinietei va urma să fie stabilită în funcție și de alte două criterii: clasa de emisii poluante în care este încadrat autovehiculul, respectiv durata de parcurs pe drumul public. În aceste condiții, inițiatorii proiectului susțin că prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.
Rovinieta va putea fi achiziționată pentru o perioadă de 10 zile, 30 de zile, 60 de zile, respectiv 12 luni. Neplata rovinietei va fi sancționată cu o amendă pe măsură, ce va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a tarifului ei și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.
Propunerea legislativă se află pentru moment în dezbatere publică. Mai departe, proiectul va trebui să fie aprobat mai întăi de Guvern, iar abia mai apoi trimis în Parlament pentru dezbatere și vot.